Eva Brauns villa och Hitlers paradvåning

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Eva Brauns villa och Hitlers paradvåning

Inlägg av vonWrede »

Jag besökte nyligen oktoberfesten i München och passade självklart på att söka upp intressanta adresser.

Först Eva Brauns villa med adress Delpstraße 12. Huset finns kvar, helt intakt och ligger i ett lugnt, vackert område med lyxvillor, omgärdade med murar eller höga staket. Som framgår av min bild ser man inte mycket av huset bakom all växtlighet. Huset syns bättre på vintern när löven fallit av träden.
Delpstraße 12.jpg
Delpstraße 12.jpg (347.79 KiB) Visad 8535 gånger
Delpstraße 12, bild 2.jpg
Delpstraße 12, bild 2.jpg (349.5 KiB) Visad 8535 gånger
Eva Brauns arbetsgivare, Heinrich Hoffmann köpte villan åt henne som en motprestation för att han gjort karriär som Hitlers livfotograf. Eva och hennes lillasyster Gretl flyttade in i mars 1936.

Det skvallrades om att villan skulle vara Adolfs och Evas "kärleksnäste" men det stämmer inte enligt vederhäftiga källor. Eventuella möten ägde i stället rum i Hitlers paradvåning vid det närliggande Prinzregentenplatz, som var mitt nästa mål.

Hitler flyttade år 1929 från en rätt oansenlig bostad på Thierschstraße till en niorummare med adress Prinzregentenplatz 16. En bostad med en dramatisk historia. Det var här Hitlers halvsysters dotter, Geli Raubal år 1931 begick självmord vid 21 års ålder under mystiska omständigheter. Hitlers enda stora kärlek enligt skvallret...

1937 besökte Mussolini våningen för att med Hitler diskutera axelmakternas politik.

1938 träffades Hitler och Chamberlain i denna lägenhet för att gemensamt underteckna det kända dokumentet som avsågs innebära "fred i vår tid"...

Under det dramatiska slutskedet i Berlin 1945 skickades chefsadjutanten, ϟϟ-Obergruppenführer Julius Schaub till München för att förstöra Hitlers personliga ägodelar som förvarades i denna bostad (och i Obersalzberg) och därigenom hindra att de föll i fiendens händer.
Prinzregentenplatz 16.jpg
Prinzregentenplatz 16.jpg (317.29 KiB) Visad 8535 gånger


Huset finns kvar men till min besvikelse pågår renovering vilket gör fastigheten svårfotograferad. Observera flaggstången på den äldre bilden som visar vilket våningsplan Hitler disponerade! På min bild står det faktiskt en hantverkare på f.d. Führerns balkong.

Huset används nu av münchenpolisen som är helt medveten om byggnadens historia.
Prinzregentenplatz 16 idag.jpg
Prinzregentenplatz 16 idag.jpg (369.17 KiB) Visad 8535 gånger
Prinzregentenplatz 16 bild 2.jpg
Prinzregentenplatz 16 bild 2.jpg (269.79 KiB) Visad 8535 gånger
[/size]


Senast uppknuffad av vonWrede lör jun 20, 2015 6:04 pm.