Krigsförtjänstmedaljen, varianter

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Krigsförtjänstmedaljen, varianter

Inlägg av vonWrede »

Att samla Tredje Rikets utmärkelser behöver inte kosta en förmögenhet. Ett givande och lärorikt sätt att samla utan att behöva investera stora belopp är att försöka hitta varianter på de vanligaste och därmed ekonomiskt överkomliga utmärkelserna.

Då kan krigsförtjänstmedaljen vara intressant eftersom den trots sitt oansenliga utseende faktiskt uppvisar ett antal varianter. Vilket förstås beror på att den utdelades i enormt stora antal, flera miljoner. Därmed anlitades många tillverkare vilket förstås resulterade i avvikelser.

En intressant avvikelse som är rätt vanlig och givetvis inte var avsedd är det faktum att medaljens framsida kan vara vriden i tre riktningar utöver den korrekta. Nämligen

90 grader, ett kvarts varv åt höger
180 grader, upp och ned
270 grader, ett kvarts varv åt vänster

Gordon Williamson avbildar ett exemplar vridet 270 grader i sin för övrigt undermåliga bok om krigsförtjänstkorset. Men även de övriga varianterna enligt ovan existerar. Varav den som är vriden 90 grader faktiskt är ganska vanlig.

Följande bilder föreställer ett exemplar vridet i 90 grader
KVM 1.jpg
KVM 1.jpg (150.68 KiB) Visad 13911 gånger
KVM 2.jpg
KVM 2.jpg (148.58 KiB) Visad 13911 gånger
Baksidan är givetvis normal men bilden finns med som information
KVM 3.jpg
KVM 3.jpg (147.64 KiB) Visad 13911 gånger
Följande bilder föreställer ett exemplar vridet i 180 grader
KVM 4.jpg
KVM 4.jpg (152.08 KiB) Visad 13911 gånger
KVM 5.jpg
KVM 5.jpg (152.24 KiB) Visad 13911 gånger
Bok som åberopas i texten: " The War Merit Cross" av Gordon Williamson & Josef Charita[/size]
Senast redigerad av 1 vonWrede, redigerad totalt 0 gånger.
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Krigsförtjänstmedaljen, varianter

Inlägg av vonWrede »

En mindre vanlig variant av krigsförtjänstmedaljen än ovannämnda vridning av kransen är exemplar med vener i eklöven.

Vener är det vedertagna namnet bland samlare, det biologiska namnet är bladnerver. På tyska "Adern".

Denna variant av krigsförtjänstmedaljen utgör enligt min mening högst 5 % av exemplaren på marknaden. Kolla i din samling!

Tyvärr räcker inte denna speciella detalj för tillverkarbestämning av omärkta exemplar. Vi vet flera som tillverkade krigsförtjänstkors med denna speciella egenskap men om det finns något samband kan vi bara spekulera i.

Jag har dock bara hittat en enda tillverkare av krigsförtjänstkors med vener, försänkta som på medaljen på bilden, nämligen Josef Bergs & Co, Gablonz, en tills ganska nyligen okänd tillverkare med nr 38 på Presidialkansliets lista.

Följande tillverkare är kända för krigsförtjänstkors med vener, dock ej försänkta som på min bild utan upphöjda:

Frank & Reif, Stuttgart, PK-nr 12

Keck & Sohn, Pforzheim, 64

Klein & Quenzer, Idar-Obersten, 65 (venerna syns tydligast på korsens baksida)

Overhoff & Cie, Lüdenscheid, omärkta kors men identifierade.
Bilagor
KVM, variant.jpg
KVM, variant.jpg (259.74 KiB) Visad 13864 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Krigsförtjänstmedaljen, varianter

Inlägg av vonWrede »

Gordon Williamson redovisar i sin i övrigt helt misslyckade bok några varianter på krigsförtjänstmedaljen:

- En större variant (?). Hur mycket större redovisas ej.

- Utförande i zink med integrerad ögla (?). Har jag aldrig träffat på. Thomas M. Yanacek hävdar också i sin
betydligt förträffligare bok (se nedan) att han aldrig har sett någon sådan.

- Exemplar med sluten bandring. Författaren hävdar att öppen bandring är "rätt vanligt". I själva verket har enligt min mening 95 % av existerande exemplar öppen bandring.

- Exemplar med märkning. Även här är författaren för försiktig när han hävdar att "majoriteten" är omärkta. I själva verket är märkta exemplar extremt sällsynta. Jag har undersökt ungefär 1000 krigsförtjänstmedaljer vid två tillfällen och hittade inget märkt exemplar. (Däremot hade ungefär en på tjugo sluten bandring).

Williamson lyckas bara avbilda ett enda exemplar med märkning, i detta fall "5" för Hermann Wernstein. Själv har bara sett ett enda märkt exemplar, i det fallet märkt "15" för Friedrich Orth. Thomas M. Yanacek har under sin samlarkarriär bara sett två märkta exemplar, vilken märkning anger han ej.

Bilden föreställer en krigsförtjänstmedalj ur min samling som är avvikande i två avseenden vilket rimligtvis är svårt att hitta. Kransen är vriden 90 grader och bandringen är sluten.

Bok som nämns i texten: "Parade Medal Bars of the Third Reich"
Bilagor
KVM.jpg
KVM.jpg (153.44 KiB) Visad 13751 gånger
Skriv svar