Se upp med "numrerade" rikssportutmärkelser!

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Se upp med "numrerade" rikssportutmärkelser!

Inlägg av vonWrede »

Här är min ”familj” av rikssportutmärkelser, fem olika, alla tillverkade av Hermann Wernstein, Jena-Löbstedt.

Nu är det ju inte så svårt att få ihop en sådan familj av de tre första, guld, silver och brons eftersom Wernstein är den vanligaste tillverkaren. Enligt mina erfarenheter är 80 % av rikssportutmärkelserna på marknaden märkta ”Wernstein”...
Bilagor
DRL guld.jpg
DRL guld.jpg (255.04 KiB) Visad 10436 gånger
DRL silver.jpg
DRL silver.jpg (250.13 KiB) Visad 10436 gånger
DRL brons.jpg
DRL brons.jpg (251.63 KiB) Visad 10436 gånger
Senast redigerad av 1 vonWrede, redigerad totalt 0 gånger.
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Se upp med "numrerade" rikssportutmärkelser!

Inlägg av vonWrede »

Den fjärde i familjen, rikssportutmärkelsen för krigsskadade är svårare, oavsett tillverkare.

Nu till ämnet. Vi kan väl enas om att ett individuellt nummer på en utmärkelse höjer värdet mer eller mindre. En numrerad utmärkelse är ju unik. Det existerar alltså ingen mer identisk medan onumrerade kan finnas i hur många identiska exemplar som helst.

Individuella nummer förekommer på blodsorden, partimärket i guld och på de lättåtkomligare sportutmärkelserna för SA och HJ. Och har man ett numrerat exemplar av de sistnämnda kan man vara rätt säker på att det verkligen är unikt eftersom det bara tycks ha delats ut ett numrerat. Ville de belönade ha fler var dessa onumrerade resp. märkta ”B”.

För att anknyta till rubriken har jag uppmärksammat att oseriösa säljare marknadsför sina rikssportutmärkelser som ”numrerade” för att öka profiten. Men numret som står på rikssportutmärkelserna, ”35269” är alltså inget individuellt matrikelnummer utan ett nummer som visar att utmärkelsens utseende är mönsterskyddat. Samma nummer finns alltså på alla exemplar som överhuvudtaget har ett nummer. Snopet för de köpare som tror att dom har kommit över ett unikt exemplar…

Den femte i familjen är ett exemplar i brons som är numrerat ”på riktigt” med matrikelnummer ”625872”. Men här rör det sig om en privat gravyr där även mottagarens namn finns med.

I sammanhanget vill jag också uppmärksamma läsarna på det faktum att bronsvarianten har en tendens att se ”guldig” ut på de nötta ställena. Nu har ju rikssportutmärkelsen ytor som är skyddade mot slitage så man ser ju ändå att det rör sig om bronsklassen.

Men den närbesläktade sportutmärkelsen för SA är ju till sin konstruktion mer exponerad för slitage och jag har uppmärksammat att oseriösa säljare säljer slitna bronsexemplar som ”guld” varvid profiten förstås blir betydligt högre. Se upp även med dessa!
Bilagor
DRL för krigsskadade.jpg
DRL för krigsskadade.jpg (252.67 KiB) Visad 10435 gånger
DRL med matrikelnr.jpg
DRL med matrikelnr.jpg (253.7 KiB) Visad 10435 gånger
Skriv svar