Bedrägerier

vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Bedrägerier

Inlägg av vonWrede »

Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att läsa objektsbeskrivningarna noggrant innan man lägger bud på nätauktioner.

Här är ett skrämmande exempel.

Ett ordensspänne omfattande 13 "paradmonterade" utmärkelser bjöds ut på en tysk auktion med en mycket tydlig och fin bild. Vinnande bud blev 554,01 euro, alltså ungefär 5000 kr vilket kan tyckas billigt. Men vad vinnaren får är alltså bara en bild på medaljerna!

Vilket också framgår om man läser även det som är skrivet med liten text i objektsbeskrivningen.

Därför är det svårt att komma åt dessa säljare. Det står ju faktiskt ingenstans att det är medaljerna man lägger bud på. Men det syns ju på budgivningen att köparna tror att så är fallet.

Medaljerna befinner sig hos en samlare som var helt ovetande om auktionen tills han blev tipsad. Precis som jag, när en östfrontmedalj tillhörande mig utan min vetskap plötsligt bjöds ut på Tradera med en stulen bild.

Nu kanske det gick att komma åt den här säljaren ändå eftersom bilden är stulen ur en samlartidning. Och då kan det röra sig om brott mot copyright-reglerna. Därför väljer jag att inte återge bilden på medaljerna här.
Bilagor
Objektsbeskrivning.jpg
Objektsbeskrivning.jpg (122.57 KiB) Visad 15533 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Frimärksskoj

Inlägg av vonWrede »

Här är ett liknande bondfångeri, en säljare som bjuder ut frimärken men efter betalning levererar en bild på frimärkena!

Observera att annonsen finns under rubriken "Frimärken".

Det undre fotot nedan är taget av en besviken köpare.
Bilagor
140908.jpg
140908.jpg (131.29 KiB) Visad 13590 gånger
140908 2.jpg
140908 2.jpg (125.96 KiB) Visad 13590 gånger
vonWrede
Inlägg: 479
Blev medlem: tis dec 14, 2010 8:45 pm
Kontakt:

Re: Bedrägerier

Inlägg av vonWrede »

Detta kuvert som bjuds ut för 975 kr påstås ha tillhört Hermann Göring eftersom det namnet finns på framsidan. I själva verket rör det sig om en postadress, Hermann Göring Kaserne. Sådana adresser fanns på många ställen i Tyskland, även Hermann Göring-Straße.

Kuvertet är alltså adresserat till en anställd, sannolikt en städerska eller liknande vid Hermann Göring Kaserne i Dresden. Att påstå att kuvertet därmed tillhört Hermann Göring är lika trovärdigt som att ett brev till en person bosatt vid Gustav Adolfs torg därmed skulle ha tillhört Gustav II Adolf.

Kuvertets samlarvärde är kanske 10 kr men säljaren spekulerar förstås i att någon budgivare i avsaknad av kunskaper i tyska skall låta sig luras.
Bilagor
161229 10.jpg
161229 10.jpg (183.79 KiB) Visad 11745 gånger
161228 4.jpg
161228 4.jpg (110.93 KiB) Visad 11771 gånger
Skriv svar